Witamina D3

Witamina D3 stanowi jeden z podstawowych elementów prawidłowo funkcjonującego organizmu ludzkiego. Substancja ta jest wyjątkowa, ponieważ obie jej postacie, to jest cholekalcyferol i ergokalcyferol, podlegają dalszym przemianom, aż do uzyskania postaci związków mających podobne działanie do hormonów. Witaminy są dla człowieka substancjami egzogennymi, co oznacza że musimy je dostarczać wraz w pożywieniem. Niestety, w jedzeniu występują jej bardzo małe ilości. Z tego właśnie powodu najlepszym sposobem jest suplementacja. Na rynku dostępne jest wiele rodzajów witaminy D3.

Witamina D3 dostępna jest w kapsułkach lub kroplach. Ta druga forma będzie najlepszym wyborem dla bardzo małych dzieci. Nie od dziś wiadomo, że witamina D3 ma znaczny wpływ na zdrowie dzieci. Przyjmowana regularnie może przynieść spore efekty. Dzięki niej dzieci mogą cieszyć się fantastyczną odpornością, a także zachowaniem prawidłowej pracy wielu układów organizmu, na przykład nerwowego czy pokarmowego. Obecnie uważa się, że suplementację witaminy D u dzieci powinno utrzymywać się aż do końca wzrostu i rozwoju dziecka. Dieta, która obfituje w witaminę D3 korzystnie wpływa także na układ kostny, immunologiczny i mięśniowy. Istnieje przekonanie, że organizm człowieka może sam wytworzyć witaminę D przez syntetyzowanie jej z promieni słonecznych. Owszem, jest to możliwe ale tylko w pewnym stopniu. Ilość wytworzonej w ten sposób witaminy jest bardzo znikoma, dlatego tak ważne jest przyjmowanie suplementów diety, szczególnie w okresie jesienno-zimowym, kiedy dostęp do słońca jest bardzo ograniczony. Witamina ta ma szczególne znaczenie. Między innymi ułatwia wchłanianie wapnia z jelita cienkiego, odbudowę tkanki kostnej itd. Jest ona szczególnie ważna dla sportowców. Nie powinno się zaczynać intensywnych treningów bez wcześniejszego sprawdzenia poziomu witaminy D w organizmie.

Ze względu na swój zbawienny wpływ na układ kostny, witamina D3 powinna szczególnie być stosowana w przypadku osób chorych na osteoporozę. Jak zdiagnozować u siebie niedobór tej witaminy? Najczęściej przejawia się to w wystąpieniu nadmiernej potliwości, utracie apetytu, osłabieniu, a także w uczuciu nadmiernego pragnienia, przy świądzie skóry czy biegunce. Takich sygnałów nie należy ignorować. Suplementację tej witaminy można stosować bez obaw. Profilaktycznie zaleca się stosowanie następujących dawek: dzieci do trzeciego roku życia: 500 j.m. na dobę, dorośli od 500 do 1000 j.m. na dobę. Podsumowując, promienie słoneczne odgrywają istotną rolę w procesie tworzenia witaminy D, ale w dzisiejszych czasach niezbędne okazuje się jej suplementowanie.

Wideofilmowanie Warszawa